Wednesday 19 January 2011

PTPTN Ujrah lagi??..just a comment..

sedikit komen tentang PTPTN......
harituh aku ade terbaca ada org buat conclusion -ve yg panjang lebar tentang Ujrah 3% -> 1%
dia kata lagi mahal dari asal...dan based on that artical ramai yg mula bimbang...
tp lepas aku review komen tu aku rasa dia dh buat byk silap dlm pengiraan dia..aku rasa x logik..

math modern 3% -> 1%
example aku abes blajar 2008, pinjaman 14000 dan amek masa 15taun...
dulu aku kene utk pentadbiran 3% x 14000 x 15taun = 6,300 tambah pinjaman = RM 20,300 in total
sekarang aku kene pentadbiran 1% x 14000 x 15taun = 2,100 tambah pinjaman = RM 16,100 in total

dulu bayar ikut table mula2 bayar sikit..kalau mcm aku 10 taun terakhir bayar fix dan byk..
sebab awal2 gaji ciput lagi..x larat byr byk..

by default sistem baru nih kene byr flat rate..
sekarang bayar flat rate jauh lg murah dari fix 10taun terakhir aku..
maybe bagi yg rasa berat boleh buat permohonan kat PTPTN utk bayar ikut table.

Masalah yg aku nampak sekarang nih ialah...kalau dari 2008(my case) aku bayar ikut table jumlah yg terkumpul
sekarang nih rendah dari bulan terkumpul kalau bayar flate rate..
aku call PTPTN harituh..tp operator dia mcm x confident je..tp dia kata adjustment akn dilakukan oleh sistem..
so 2 possible solutions yg leh aku assume ialah
1 - total pinjaman tolak accumulate total yg aku dh byr bahagi 15taun = new flat rate..
2 - reduce total bilangan bulan : (jumlah bulan)- (total dh bayar / flat rate) = total bulan utk pinjaman

dua-dua pon pd aku ok...
tp kenapa diorg tu turunkan..aku rasasebab...
1 - hutang PTPTN dh berbilion2...mcm2 dh buat tp x ada effect...peminjam pon tah ke mana..
so nak trace back maklumat peminjam..dgn offer turun + batalkan balik restriction x leh keluar negara mayberamai yg akn try apply...
2 - Nak dpt kan maklumat company utk tolak gaji bulan2...salah satu cara gak utk elakn kerugian PT bertambah..

so pd aku nih win-win situation..kecuali procedure nak apply nih mcm cilake...
k lah tu, nak apply scholar x layak..
PT je ler mampu,dh pinjam kene ler byrkan?..hehe

ape aku tulis nih on da spot..
maybe ade flaws dont take it seriously kalau ade mistake keyyy..^^

No comments:

Post a Comment