Monday 17 January 2011

Your Reaction Can make a different

10% of life made up of what happen to us
BUT 90% is decided by how we react …

We have no control over 10% of what happen to us
We cannot stop our car from breaking down.
We cannot stop flight delay.
We cannot stop driver cut us off in the traffic.

We have NO control over 10%.BUT the other 90% is different
WE can determine by OUR reaction!


You are having breakfast ….
Your daughter spills coffee onto your shirt.
You have no control over what has happened.
What happen next depend on how you react!

~1~
You scold your daughter,She breaks down in tears.
Then, blame your wife for mis-placing the cup.

A verbal battle follows.Rush up to change shirt.
Your daughter still crying,not yet finish breakfast .
She misses the bus.
You rush to drive her to school.
You drive over speed limit,got summon from traffic police.
Arrive at office 20 minute late.
Then realize forgot your briefcase.
Your day has started terrible,
seems to get worse and worse.

Go back home, some problem
with you wife and daughter….


Why did you had a bad day?

A) Did the coffee cause it?

B) Did your daughter cause it?

C) Did the policeman cause it?

D) Did you cause it?

The answer is ………..?


You had no control over what happened with the coffee.

How YOU reacted in the 1st 5 seconds
is what caused your bad day!

Here is what could have
and should have happened.


~2~

Coffe splashes over you.
Your daughter is about to cry.
You gently say:
“It’s okay, honey, please be more careful next time.”
You calmly go change your shirt, grab your brief case,
come back in time to send off your child getting on the bus.
You drive to office as usual and arrive just on time.


Two different scenarios.
Both started the same.
Both ended different. Why?
Because of how YOU reacted.
YOU really no control over 10%
of what happens in your life.
The other 90% is determinedby YOUR reaction

2 comments:

  1. nice... i like it muah muah

    ReplyDelete
  2. Saya Devina dari malaysia di bandar malacca, saya menumpukan masa saya di sini kerana janji yang saya buat kepada Puan Elizabeth yang menjadi pemberi pinjaman dalam talian firma pinjaman Elizabeth dan saya berdoa kepada ALLAH agar dia dapat melihat jawatan saya pada hari ini .

     Beberapa bulan yang lalu saya melihat komen yang disiarkan oleh seorang wanita bernama Arnah dan bagaimana dia telah ditipu meminta pinjaman dalam talian dari Dr James Mowat, menurutnya sebelum ALLAH mengarahkannya ke tangan Puan Elizabeth dan Puan Elizabeth meminjamkan Rm35,000, 0Rupiah tanpa tekanan dan kelewatan, sila hubungi Dr James Mowat melalui e-mel: jamesmowatloanfirm@gmail.com untuk mengelakkan menjadi mangsa penipuan.

    Saya membuat keputusan untuk menghubungi Arnah untuk mengesahkan sama ada ia benar dan untuk membimbing saya bagaimana untuk mendapatkan pinjaman daripada Puan Elizabeth, dia memberitahu saya untuk menghubungi Puan Elizabeth saya menegaskan bahawa dia harus memberitahu saya proses dan kriteria yang dia katakan itu adalah sangat mudah bagaimana untuk memohon pinjaman dari Puan Elizabeth yang saya perlu lakukan adalah menghubungi beliau, mengisi borang permohonan menghantarnya semula, menghantar salinan kad pengenalan saya yang diimbas, kemudian mendaftar dengan syarikat yang selepas itu saya akan mendapatkan pinjaman saya . maka saya bertanya kepadanya bahawa bagaimana anda mendapat pinjaman anda? dia menjawab mengatakan bahawa itu semua dia lakukan, itu sangat mengejutkan.

     Saya menghubungi Puan Elizabeth dan saya mengikuti arahan dengan berhati-hati kerana saya memenuhi keperluan mereka dan pinjaman saya telah diluluskan dengan jayanya tetapi sebelum pinjaman dipindahkan ke akaun saya saya diminta untuk berjanji untuk berkongsi berita baik tentang Puan Elizabeth dan itu mengapa anda melihat jawatan ini hari ini. kepada kejutan saya yang paling besar saya menerima berjaga-jaga sebanyak Rm25,000 Rupiah.So saya nasihat setiap orang yang mencari sumber yang boleh dipercayai untuk mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Puan Elizabeth melalui Email: elizabethchristopherloan@gmail.com untuk pinjaman selamat anda juga boleh menghubungi saya E-mel saya: devinairf128@gmail.com atau anda juga boleh menghubungi Arnah di arnahnana01@gmail.com. Saya percaya satu perubahan yang baik patut mendapat perhatian yang lain.

    ReplyDelete