Wednesday 12 January 2011

Superman kah saya? or heroes?

Lately aku kerap terkene renjatan elektrik yg kecik bila tangan aku tersentuh besi,laptop or electronic device punya body..
dalam hati aku pikir..ade super power ke aku nih?..tapi lepas google pasal menatang nih kecewa gila aku...

bende nih sebenarnya..... electricity Static Discarge or ESD hasil daripada charge yg tidak sama (or positive and negative)di antara 2 benda.
contohnya bila body kita generate byk statik charge due to geseran ke,or anything..dia akan discharge kan pada something.

brapa byk kene bergantung pd charge yg digenerate oleh body kita..
kalau x silap aku senang nak jadi pada tempat yg kering dan sejuk..kalau korang suka jln seret kaki ke,suka gesel2 bdn ke(gesel2 dgn kucing aku x sure ler), pon ade kemungkinan akn kerap kene gak..

skrang jepun tgh sejuk gila..so lagi kerap la aku terkene bende2 mcm nih..siap ade sekali tuh meletup kecik lagi.."clack" bunyi dia...mcm tersedar dari mimpi yg lena pon ade gak bila kene..
aku ade dgr gak some solution utk bende2 nih..tp dalam banyak2 solution tolong aa jgn beli gelang AC Mizal yg menipu tuh..
yg x boleh blahnya siap nak dpt datuk lg jual mende tu..padahal dh terbukti scam..harga x logik langsung..

kat sini aku ade google tips2 utk reduce ESD nih..renung2kan lah dan selamat beramal...

#
1
Limit contact between moving bodies. Items collect static charge when spare electrons (trapped by a lack of conductive outlet) are collected or "swept up" by a passing body. Creating lots of friction--say, by rubbing your hands on something or dragging your feet along the carpet--encourages static electricity buildup.


2
Put a cotton layer between materials that tend to hold static electricity. Paper, plastic and synthetic materials are efficient generators of static electricity. Hair, clothes and shoes are well known producers.


3
Experiment with different soles to reduce your shoes' take-up of charge from synthetic carpets. Spray the carpet with an anti-static agent available from carpet suppliers.


4
Wet your hair slightly before styling, and use a modern hairdryer with a built-in ion emitter (these reduce static buildup).


5
Increase humidity. Static effect is increased in environments of low humidity. Buildings using air-conditioning, high levels of heating, or those with a lot of insulation can have low humidity.

* Install a humidifier in your building.
* Install a radiator-hung water container to increase humidity.
* Open a window.


6
Ground the static by touching a grounded appliance, wiring a ground circuit, or by applying a neutralizing charge. Static accumulates in areas where the charge cannot escape.

7
When working with sensitive electrical components or volatile materials (such as papers/powders/flammable liquids) sparks and electrical discharge can cause catastrophic failure in sensitive electrical components and ignite volatile substances. Take steps to eliminate them:

* Wire work surfaces to grounding points. Resistive "Touch Me First" grounding pads let users drain off any static charge they've accumulated without causing a spark or a shock.
* Wear static control wristbands, which are wired to grounding points (Do NOT wear them when working on CRT [Cathode Ray Tube] televisions or computer monitors. More than a few people have been killed when the strap touched a main capacitor).
* If nothing else is available, touch a grounded metal object once in a while to remove any charge from your body. Touching a water tap works extremely well. {as does touching a corner of a wall where there is metal stripping under the plaster.} <- These moulding strips are not always grounded!
* Professional devices are available that control static electricity by use of alpha-emitting devices containing Polonium.

1 comment:

  1. Saya Devina dari malaysia di bandar malacca, saya menumpukan masa saya di sini kerana janji yang saya buat kepada Puan Elizabeth yang menjadi pemberi pinjaman dalam talian firma pinjaman Elizabeth dan saya berdoa kepada ALLAH agar dia dapat melihat jawatan saya pada hari ini .

     Beberapa bulan yang lalu saya melihat komen yang disiarkan oleh seorang wanita bernama Arnah dan bagaimana dia telah ditipu meminta pinjaman dalam talian dari Dr James Mowat, menurutnya sebelum ALLAH mengarahkannya ke tangan Puan Elizabeth dan Puan Elizabeth meminjamkan Rm35,000, 0Rupiah tanpa tekanan dan kelewatan, sila hubungi Dr James Mowat melalui e-mel: jamesmowatloanfirm@gmail.com untuk mengelakkan menjadi mangsa penipuan.

    Saya membuat keputusan untuk menghubungi Arnah untuk mengesahkan sama ada ia benar dan untuk membimbing saya bagaimana untuk mendapatkan pinjaman daripada Puan Elizabeth, dia memberitahu saya untuk menghubungi Puan Elizabeth saya menegaskan bahawa dia harus memberitahu saya proses dan kriteria yang dia katakan itu adalah sangat mudah bagaimana untuk memohon pinjaman dari Puan Elizabeth yang saya perlu lakukan adalah menghubungi beliau, mengisi borang permohonan menghantarnya semula, menghantar salinan kad pengenalan saya yang diimbas, kemudian mendaftar dengan syarikat yang selepas itu saya akan mendapatkan pinjaman saya . maka saya bertanya kepadanya bahawa bagaimana anda mendapat pinjaman anda? dia menjawab mengatakan bahawa itu semua dia lakukan, itu sangat mengejutkan.

     Saya menghubungi Puan Elizabeth dan saya mengikuti arahan dengan berhati-hati kerana saya memenuhi keperluan mereka dan pinjaman saya telah diluluskan dengan jayanya tetapi sebelum pinjaman dipindahkan ke akaun saya saya diminta untuk berjanji untuk berkongsi berita baik tentang Puan Elizabeth dan itu mengapa anda melihat jawatan ini hari ini. kepada kejutan saya yang paling besar saya menerima berjaga-jaga sebanyak Rm25,000 Rupiah.So saya nasihat setiap orang yang mencari sumber yang boleh dipercayai untuk mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Puan Elizabeth melalui Email: elizabethchristopherloan@gmail.com untuk pinjaman selamat anda juga boleh menghubungi saya E-mel saya: devinairf128@gmail.com atau anda juga boleh menghubungi Arnah di arnahnana01@gmail.com. Saya percaya satu perubahan yang baik patut mendapat perhatian yang lain.

    ReplyDelete