Thursday 19 May 2011

Siapa yang lagi Hebat?

Pada sebuah pertemuan antara Menteri Sedunia di Pulau Pinang. Menteri Indonesia, Amerika Syarikat (AS) dan Malaysia sedang melalui Jambatan Pulau Pinang.

Menteri Amerika : "Berhenti, berhenti!" arahnya kepada pemandu.

Menteri Indonesia : "Kamu pun berhenti juga". Arah menteri Indonesia kepada pemandunya.

Menteri Malaysia : "Kamu tolong hentikan kereta sebentar". kata menteri Malaysia kapada pemandunya.

(Masing2 pun turun dari kereta dan lantas menuju ke bahu jalan untuk melihat suasana dan pemandangan dari atas jambatan Pulau Pinang)

Menteri Malaysia : Kenapa kamu berdua berhenti di sini?

Menteri Amerika : Tidak ada apa-apa, saya hanya mahu melihat pemandangan disini.. "Tinggi juga jambatan ini ya" kata Menteri Amerika kepada menteri Malaysia dan Indonesia sambil mengunyah buah epal dan membuangkan nya walaupun buah epal yang dimakan nya itu belum habis. kemudian beliau mengambil lagi buah epal yg lain dan mengulangi perbuatannya beberapa kali..

Menteri Indonesia : Saya pula teringin sangat melihat laut dari atas jambatan Pulau Pinang milik Malaysia", kata beliau kepada menteri Malaysia sambil membakar rokok Suria dan kemudiannya membuang nya kedalam laut walaupun baru isap sesedut dua... perbuatan itu juga turut di ulangi nya beberapa kali..

Menteri Malaysia : "kenapa kamu brdua berbuat begitu? bukankan itu membazir dan mencemarkan alam namanya"? kata menteri Malaysia kepada menteri Amerika dan Indonesia dengan nada yg separuh marah bercampur pelik kerana melihat gelagat kedua2 menteri tersebut.

Menteri Amerika : (sambil ‘menjeling kerek’ ke menteri Malaysia dan Indonesia) "Owh... Saya tidak heran! negara saya ada banyak buah epal!" kata menteri Amerika dengan angkuhnya..

Menteri Malaysia : "kamu pulak kenapa berbuat begitu?" tanya menteri Malaysia kepada menteri Indonesia..

Menteri Indonesia : "Saya juga tidak heran!! negara saya ada banyak rokok Suria.." katanya dengan sombong..


Kemudian, menteri Malaysia pula termenung sebentar memikirkan apa yang harus dilakukannya agar beliau juga nampak hebat seperti kedua2 menteri itu tadi..
kemudia dengan tiba-tiba saja menteri Malaysia mengangkat menteri Indonesia lalu dihumbankan orang itu ke dalam laut..

Menteri Amerika : "Kenapa kamu humbankan orang itu kedalam laut? dia pasti mati nanti!!" teriak menteri Amerika kepada Menteri Malaysia dengan nada yang terkejut bercampur takut serta marah..

Menteri Malaysia : "Owh.... Saya juga tidak heran kerana di negara saya ada ramai orang Indonesia!!!" kata menteri Malaysia kepada menteri Amerika dengan bangga sekali...

source

No comments:

Post a Comment